maandag 29 april 2013

pils, voetbal en het Molletje

We zijn de sporen het degradatiespook naar Tsjechië gevolgd, waar het deze zaterdag neerstrijkt in de middelgrote stad Teplice. In het stadion waar de nationale ploeg haar thuiswedstrijden voor een uitzinnige aanhang pleegt af te werken, resideert ook de stedelijke voetbaltrots FK. Tegen de gasten uit Budějovice gaat het om niets minder dan een rechtstreeks degradatie-duel in de kelder van de hoogste klasse. Van opgefoktheid of spanning is ondanks de penibele situatie van de thuisclub niets te merken in de weliswaar totaal vervallen, maar overigens zeer gemoedelijk gestemde omgeving van het stadion. Aanwezige agenten staan ontspannen te kletsen in de zon. Voor omgerekend een krappe vier euro mogen we gaan zitten waar we maar willen. Ruimhartig is ook het aanbod van kraampjes met lekker chemische braadworsten en natuurlijk overal bier: Tsjechië is immers de bakermat van het pilsner, en in het wegtikken ervan is het volkje ook al heel bedreven. Oostblokdeskundige Dirk doceert dat wereldwijd per hoofd van de bevolking nergens meer bier wordt verzwolgen dan hier in Tsjechië. Het land wordt er bij ons op slag nóg sympathieker op. Ondanks het gewicht van de wedstrijd, en de druk die dat ongetwijfeld met zich meebrengt, zien we een aantrekkelijke pot voetbal van twee vaardige teams, die niet zouden misstaan in de middenmoot van onze eigen Eredivisie. We bekijken het met smaak, gezeten tussen de harde kern van FK Teplice, die uit een roedel jonge honden plus hun vriendinnetjes bestaat. Als toegewijd slagwerker kruip ik dicht achter het dienstdoend trommelduo Bolle Jan en Bleke Bert, dat voorgaat in de veelvuldige en extatische samenzang om ons heen. Bolle Jan en Bleke Bert krijgen aldoor biertjes aangereikt door zorgzame vrouwtjes - ze mochten eens dorst krijgen van al dat geroffel. Bolle Jan en Bleke Bert hebben heel veel dorst en zijn ook dol op sigaretjes, zo blijkt al ras. Slaven van genot, die de fans terugbetalen met strak ritme-werk waarvan ik jeuk aan mijn handen krijg. Ik pas mij naadloos aan en galm de strijdkreten van Teplice uit volle borst mee: trefzeker, toonvast en in regionaal gangbare tongval. (Ja, of ik nu bij Sparta zit, waar ik Peter ooit verbijsterde door de Sparta Marsch van de eerste tot en met de laatste zin foutloos mee te zongen, bij FC Dender, of bij Sportfreunde Siegen: ik geef me gewillig over aan de zeden en behoeften der plaatselijke club. In ieder stadje een ander schatje. "Wat ben ik toch een hoer!" zou mijn grote vriend Gerard Joling uitroepen.) Mascotte Jane is niet minder goed op dreef: zij draaft langs de lijn, geeft high fives bij de dug-out, plaagt de stadionspeakers die op de middenstip in de rust wat serieus probeert mede te delen, en duikt op allerlei plekken op de tribunes op. Daarbij wordt de harde kern uiteraard niet vergeten. Als wij na afloop gelukzalig door de verlaten binnenstad van Teplice kuieren, op zoek naar bier en vertier, valt mijn oog op het het uit dit land stammende, lieve tekenfilm-icoon Molletje. Ook hij is dol op voetbal, stel ik glimmend vast. ****** FK Teplice - SK Dynamo České Budějovice, 13 april 2013: 4-0 (2-0), Gambrinus Liga. Toeschouwers: 3.115. ****** Foto´s: Jane, de energieke mascotte van Teplice, duikt overal in het stadion op - ook pal achter ons * gereedschap van Bolle Jan en Bleke Bert* het befaamde Molletje prijst een Nederlands voetbalmagazine aan - alle foto´s: Rißmann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten